Pre nadstavbovú batériu je najskôr potrebné vyriešiť:
1) dobíjanie za jazdy z alternátora
2) využitie slnečnej energie na dobíjanie.
Po naštudovaní zapojovacích schém voľne dostupných na internete sme použili nasledujúcu schému, upravili ju a zjednodušili pre naše potreby

 

 

Aké hlavné komponenty sme použili:
• na dobíjanie za jazdy DC-DC menič Victron orion 12/12-30A
• na využitie slnka Victron Smartsolar MPPT 100/30A s spolu s 330Wp polykryštál panelom
• monitoring spotreby Victron Smart shunt 500A
• Ochrana batérie Smart Battery protect 100a

Všetko vo verzii Smart, ktorá pomocou Bluetooth komunikuje pomocou aplikácie so všetkými Victron komponentmi.

 

Ďalší elektroinštalačný materiál:
• Odpojovače batérie Lampa 450A (max 900A)
Victron distribučný poistkový držiak pre MEGA poistky
Puzdro pre MEGA poistky
• Poistový blok TIPA pre nožové poistky
• K solárnemu panelu poistný odpojovač
• Ďalej sú všetky káble uložené v káblových kanáloch 60x60mm

 
Komponenty sme rozmiestnili na pertinaxovú nehorľavú dosku.

 

 

Následne sme celý kompakt umiestnili do vozidla, kde sme upevnili zvyšné periférie.

 

 

Zatiaľ sme nedosadzovali Smart shunt a BP protect, ale ponechali sme pre nich miesto na dodatočné dosadenie. Na testovacie účely sme pre túto chvíľu použili staršiu olovenú štartovaciu batériu, celú inštaláciu upevnili na spoločnú kostru so štartovacou batériou a ukostrili tiež dozadu k zadným svetlám.

 
V blízkej budúcnosti ju zameníme za Lifepo4 batériu s kapacitou 100-150Ah. V tejto chvíli je vozidlo už sebestačné s plánovanou spotrebou a použitím. Systém je dimenzovaný pre neskoršie pripojenie meniča napätia 12VDC > 230VAC napr. Victron phoenix, tiež nabíjačom batérií 230 VAC > 12 VDC Victron Smart Bluecharger alebo je možné rovno osadiť kombinovaným Victron Multiplus.

 

 


Ing. Adam Remeš
Technický špecialista TIPA.SK